Tussendoortjes

Smeuïge chocoladecake! (zonder geraffineerde suikers en boter/olie)

suikervrije chocolade cake zonder boter

Gezond bakken voelt bij mij soms een beetje als gokken: of het is top, of het smaakt helemaal nergens naar! In dit geval kan ik jullie verzekeren dat dit een top recept is (waarom zou ik het ander met jullie delen, toch?). Ik ben wat gaan rond lezen op internet hoe je nou het beste boter kan vervangen in een cakerecept. Toen las ik ergens dat je 100 gram boter kan vervangen met 10 gram chiazaad en 90 gram water, dus ik dacht, laat ik dat eens uitproberen! En jahoor, de cake smaakt gewoon super mals en smeuig, niet droog, en bevat natuurlijk de gezonde vetten die in het chiazaad zitten 🙂 Wat ook een voordeel is aan deze cake: met een klein stukje zit je al aardig vol! Aan dit recept kan je ook nog wat rozijntjes toevoegen of wat gehakte nootjes, ik heb ‘m zo simpel mogelijk gehouden zodat jullie zelf kunnen variëren met dit recept!

Wat heb je nodig?

  • 200 gram volkoren speltmeel
  • 20 gram chiazaad
  • 180 gram water
  • 4 eieren
  • 50 gram (rauwe) cacaopoeder
  • 50 gram honing
  • 2 rijpe bananen
  • 3 el cacaonibs
  • 2 tl bakpoeder
  • 2 el kokosbloesemsuiker

Hoe maak je het?

  • Voeg het chiazaad samen met het water en laat de zaadjes voor een halfuurtje weken zodat het een soort ‘slijmerig’ papje wordt
  • Verwarm de oven voor op 160 graden
  • Meng de droge ingrediënten (speltmeel, bakpoeder en cacao) met een garde goed door elkaar in een kom
  • Klop de eieren samen met de honing en de kokosbloesemsuiker voor ongeveer 5 minuten zodat de hoeveelheid ongeveer verdubbeld is. De eieren zijn luchtig geklopt.
  • Prak de banaan tot een puree en voeg dit samen met het chiazaad toe aan de droge ingredienten, spatel goed door elkaar
  • Voeg daarna het eimengel beetje bij beetje toe met een spatel en meng totdat alles goed gemengd is
  • Voeg op het laatst de cacaonibs toe
  • Giet het cakebeslag in een cakevorm en bak voor ongeveer 45 minuten. Check na een halfuur eventjes met een sateprikker of er nog beslag plakt aan het stokje, zo ja, dan moet ‘ie ietsje langer. Zo niet, dat kan ‘ie eruit. Bij mij heeft ‘ie 45 minuten erin gezeten, maar dit kan uiteraard verschillen per oven
  • Garneer de cake (als deze is afgekoeld) met wat honing, extra cacaonibs en wat geraspte kokos
  • Eetsmakelijk!

suikervrije chocolade cake

4 gedachten over “Smeuïge chocoladecake! (zonder geraffineerde suikers en boter/olie)

  1. Oh wauw dit lijkt me heerlijk! Wat super handig dat je boter kunt vervangen door chiazaad.. dat heb ik nog nooit gehoord. Ik ga de cake meteen morgen maken haha, ik heb alle ingrediënten al in huis. 😀

    Like

      1. Hmm het was bij mij niet zo geslaagd. 😦 Het beslag was best nat en wilde maar niet gaar worden, uiteindelijk is het in de prullenbak beland haha. De smaak vond ik overigens ook niet zo geweldig. Ik weet ook niet of het aan mij lag of aan het recept hoor haha, maar het is helaas niet voor herhaling vatbaar.

        Like

      2. Dat is apart! Bij mij was ‘ie gewoon stevig! Anderen hebben het recept ook gemaakt en daarvan heb ik gehoord en gezien dat het wel was gelukt. Jammer dat het bij jou niet geslaagd was.

        Like

Geef een reactie

