Hoofdgerechten·Lunch

Paprikasoep!

paprikasoep

Deze heerlijke soep maak ik best wel vaak, vooral omdat het super simpel is om te maken en omdat het boordevol groente zit! Ik heb met verschillende kruiden gewerkt, maar de combinatie die ik nu heb gevonden smaakt het beste (vind ik!). Maar je kan de oregano ook vervangen door bijvoorbeeld een theelepel komijnpoeder, wat de soep weer heel anders doet smaken. Dus ga vooral zelf aan de slag met dit recept, en varieer een keertje met de kruiden die je toevoegt! Ik vind het prettig om soep altijd in een grote hoeveelheid te maken, omdat je het prima kan invriezen en op een andere dag weer kan opwarmen. Het recept kan nog “puurder” door het groente bouillonblokje te vervangen met zelfgemaakte bouillonkruiden. Als je hier al een recept voor hebt, gebruik lekker de zelfgemaakte kruiden. Ik ben momenteel nog aan het bedenken hoe ik zelf bouillonkruiden kan maken 🙂

Wat heb je nodig (voor 4-6 flinke kommen)?

  • 3 grote paprika’s of 4 kleintjes (ik heb 1 zak paprikamix genomen en nog een aantal snoeppaprikaatjes toegevoegd die ik nog over had)
  • 1 blik gezeefde tomaten
  • 1 eetlepel gedroogde peterselie + oregano (je kan ook natuurlijk verse gebruiken, neem dan van allebei een klein handje fijn gesneden kruiden)
  • 1/2 theelepel chilipoeder
  • 1 flinke ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 groente bouillonblokje (of zelfgemaakt)
  • 1 liter water
  • Beetje olie om in te bakken
  • Snufje peper en zout

Hoe maak je het?

  • Snij de ui en de knoflook grof (hoeft niet netjes, wordt toch allemaal gepureerd)
  • Doe een beetje olie in een soeppan en fruit de ui en knoflook aan
  • Snij de paprika in stukjes (hoeft niet netjes!) en bak deze mee samen met de kruiden
  • Voeg vervolgens de gezeefde tomaten, water en bouillonblokje toe en roer goed door elkaar, laat de soep nu minimaal 15 minuutjes zachtjes doorkoken zodat de smaken goed intrekken
  • Pureer hierna met de staafmixer de soep totdat er geen grove stukken meer inzitten, voeg nog eventueel wat peper en zout toe
  • Verdeel de soep over de kommen en garneer eventueel met wat oude kaas of parmezaanse kaas
  • Eetsmakelijk!
Een gedachte over “Paprikasoep!

Geef een reactie

