Tussendoortjes

Healthy chips (slechts 41 kcal per portie!)

gezonde chips

Wat een uitvinding heb ik gedaan vanmiddag zeg! En ze smaken zo lekker, gewoon echt naar chips! Ik wilde al een tijdje een variant vinden voor gezondere chips. Alleen de chips van zoete aardappel vind ik vrij zwaar, van tortilla’s leek me ook niet echt geweldig, dus heb ik ze maar van rijstpapier gemaakt. “Huh, rijstpapier? Die wel je toch in water en maak je rijstloempia’s mee?” Klopt, dat doe ik ook wel regelmatig. Nu heb ik ze in dit recept in de magnetron gedaan. Ik stond wel op een veilige afstand omdat ik niet echt wist wat er zou gebeuren als ik ze in de magnetron zou doen. Maar tot mijn grote verbazing kwamen er binnen een minuut heerlijke chips uit (is dat even een meevaller!). Het aantal calorieën per rijstpapiervel is ongeveer 14 kcal, je kan dus zelf je calorie-inname regelen. Veel handiger en gezonder dan de chips uit een zak, waarvan je ongezien toch meer neemt dan je denkt. In dit recept heb ik gebruik gemaakt van 3 vellen, wat uitkomt op ongeveer 41 kcal! Geweldig toch? 😀

Wat heb je nodig (voor 1 portie)?

  • 3 rijstpapiervellen
  • klein beetje olijfolie om mee in te smeren
  • klein beetje paprikapoeder (maar je kan ook andere kruiden gebruiken, zoals komijn, cayenne, oregano, noem maar op!)
  • klein beetje zout

Hoe maak je het?

  • Knip het rijstpapiervel in 6 driehoekjes/”pizza puntjes”
  • Bestrijk met een kwastje elk chipje met klein beetje olijfolie (niet te veel, gewoon dat er een dun laagje op zit)
  • Bestrooi de chipjes met het paprikapoeder
  • Leg de chipjes in de magnetron voor ongeveer 45 sec-1 minuut (ze zijn gaar wanneer ze niet meer knisperen, net als bij popcorn dus)
  • Doe de chips in een schaaltje en bestrooi met een klein beetje zout
  • Eetsmakelijk!

gezonde chips rijstpapier

17 gedachten over “Healthy chips (slechts 41 kcal per portie!)

  1. Eerst dacht ik.. hmm zal wel weer zo’n kop zijn en dan blijkt het super moeilijk en heel veel werk.. maar man dit klinkt simpel EN onwijs lekker!
    Ik ga het maken. 😉 dankjewel

    Like

Geef een reactie

