Tussendoortjes

Kokosmakronen met citroen!

kokosmakronen

Onlangs ben ik naar de Chinese supermarkt gegaan en ik had gelijk even een kilo geraspte kokos gescoord. Dus, heb ik vandaag heerlijke kokosmakronen gemaakt! Met weinig suiker, zonder boter en zonder gluten. Wel wilde ik een twist geven en dat heb ik gedaan voor wat citroenrasp toe te voegen. Dit geeft een lekkere frisse smaak tegenover de romige smaak van de kokos. Ook wilde ik dat ze een beetje ‘bite’ kregen en niet snel uit elkaar zouden vallen, daarom heb ik wat maizena en rijstmeel toegevoegd zodat de boel een beetje bij elkaar wordt gehouden;) Dus als je een keertje zin hebt in iets lekkers voor de bij koffie kan je gerust één van deze heerlijke kokosmakronen erbij nemen!

Wat heb je nodig?

  • 4 eiwitten
  • 190 gram gemalen kokos
  • 1 afgestreken eetlepel maizena
  • 1 afgestreken eetlepel rijstmeel
  • 1 theelepel citroenrasp
  • 60 ml honing
  • 1 eetlepel suiker (hierdoor blijft het eiwit wel mooi stijf, je kan ook de suiker weglaten en 75 ml honing gebruiken, hierdoor wordt misschien het eiwit wel ietsje slapper)
  • 2 kleine blokjes pure chocola (>70%)

Hoe maak je het?

  • Verwarm de oven voor op 175 graden
  • Klop de eiwitten samen met de honing en het suiker tot je stijve pieken hebt. Als je een beetje eiwit tussen je vingers neemt en wrijft moet het glad aanvoelen (geen korreltjes!).
  • Meng vervolgens de kokos, citroenrasp, maizena en rijstmeel door het eiwit
  • Pak een ijsknijper en maak 8-10 bollen en leg deze op een bakplaat met bakpapier
  • Bak de kokosmakronen eerst 15 minuten op 175 graden. Na 15 minuten zet je de temperatuur terug op ongeveer 125 graden en bak je de kokosmakronen nogmaals 15 minuten.
  • Laat de kokosmakronen goed afkoelen.
  • Smelt de chocola au bain marie en bestrijk de makronen met een klein beetje chocola
  • Eetsmakelijk!
Geef een reactie

