Hoofdgerechten

Cécile’s pastasaus!

pastasaus

Het is altijd een klein beetje een geheim recept geweest voor anderen, mijn pastasaus. Mijn vriend was vrij verbaasd toen ik vertelde wat er in zat (dat zullen jullie vast ook zijn), maar vond ‘m wel super lekker! Onlangs kreeg ik van Renske, één van mijn trouwe volgers, de volgende vraag:

“Ik volg je blog nu al een tijd en heb al veel recepten uitgeprobeerd: ik ben fan! Geen idee of het mogelijk is, maar ik houd ontzettend van pasta. Wegens tijdgebrek of luiheid koop ik vaak de saus in een potje van de AH. Weet jij nog een lekkere pastasaus die ik zelf kan maken?”

Als antwoord op deze vraag deel ik dus mijn pastasaus recept met jullie, want kant-en-klare potjes van de AH is natuurlijk lang niet zo lekker als een heerlijke zelfgemaakte pastasaus. Dit recept is vrij groot (voor ongeveer 8 porties), maar je kan de saus prima invriezen. Dus als je een keer geen tijd hebt om lang in de keuken te staan kan je deze saus makkelijk even opnieuw opwarmen in een pannetje.

Wat heb je nodig (voor 8 porties)?

  • 750 gram tot 1 kilo (mager) rundergehakt (voor vegetarisch: laat het vlees weg en voeg 1 courgette en half bakje champignons toe)
  • 1 fles (750ml) passata/gezeefde tomaten (Puur&Eerlijk van AH)
  • (+1/3 water uit de passata fles, zodat je alle passata eruit krijgt)
  • 1 blikje tomatenpuree
  • 1 winterpeen
  • 2 stengels bleekselderij
  • 1 rode paprika
  • 1 grote ui
  • 4 teentjes knoflook
  • 3-4 eetlepels ketjap
  • 3 theelepels sambal
  • 3 eetlepels (zoet) paprikapoeder
  • 1/2 theelepel gerookt paprikapoeder
  • 2 eetlepels italiaanse kruiden
  • 1 theelepel oregano
  • 1 theelepel zout
  • 1 eetlepel biologische suiker (wel echt een aanrader om erin te doen, je kan het ook weglaten)
  • Snufje peper
  • Olijfolie/kokosolie om in te bakken

Hoe maak je het?

  • Snij de wortel en bleekselderij in hele kleine blokjes. Snipper de ui en hak (niet geperst, dat brandt aan) de knoflook fijn. Bak dit alles in wat olijfolie/kokosolie 2 minuutjes aan.
  • Bak vervolgens het gehakt mee totdat dit gaar is. Voeg hierna de tomatenpuree, ketjap, sambal, paprikapoeder, gerookt paprikapoeder, italiaanse kruiden, oregano, zout en peper toe. Bak dit ongeveer 2 minuutjes zodat de kruiden meer smaak kunnen afgeven.
  • Voeg de passata toe inclusief 1/3 ‘passatawater’ (de fles vullen tot 1/3, even schudden, en bij de saus gieten)
  • Snij de paprika in kleine stukjes en doe deze door de saus. Doe ook de suiker erbij en roer goed door.
  • Laat de saus minimaal 30 min pruttelen zodat alle smaken goed tot hun recht kunnen komen.
  • Eetsmakelijk!
Een gedachte over “Cécile’s pastasaus!

Geef een reactie

