Hoofdgerechten

Healthy pizza!

Deze heerlijke pizza gemaakt van boekweitmeel bewijst dat een gezonde pizza helemaal niet smerig hoeft te zijn. Ik heb hem zelf een aantal keer gebakken, waarbij hij ook een paar keer was mislukt. Maar, van je fouten leer je en daarom heb ik voor jullie dit heerlijke recept hoe je de perfecte boekweitpizza kan maken! Met de toppings van de pizza kan je eindeloos variëren. Deze pizza is overigens ook nog eens glutenvrij.

Wat heb je nodig?

  • Voor de bodem:
  • 60-80 gram boekweitmeel (hangt er van af hoe groot je de pizza maakt, voor een kleine pizza zou ik rond de 60/65 gram aanhouden)
  • 2x zoveel water als boekweitmeel (65 gram boekweitmeel = 130 ml water)
  • 1 tl italiaanse kruiden
  • snufje zout
  • kokosolie
  • Voor de topping:
  • pesto (kan groene of rode zijn)
  • halve courgette
  • half blikje uitgelekte tonijn (op waterbasis)
  • champignons
  • 1 tomaat
  • paar kappertjes
  • beetje mozzarella
  • beetje veldsla/rucola

Hoe maak je het?

  • Verwarm de oven op 200 graden
  • Doe de boekweitmeel, het water, de Italiaanse kruiden en het zout in een beslagkom. Meng alle ingrediënten tot je een mooi glad beslag heb.
  • Pak een koekenpan en bak hierin met een klein beetje kokosolie een soort pannenkoek van het boekweitmeelbeslag. Dit is het lastigste gedeelte van het recept, omdat de pannenkoek de neiging heeft om te scheuren. Draai daarom de pannenkoek pas om als je gaatjes ziet ontstaan en de randen van de pannenkoek hard beginnen te worden. Doe het omdraaien dus met beleid.
  • Haal de pannenkoek uit de pan en leg het op een bakplaat met een stuk bakpapier erop. Als je de bodem nog krokanter wil kan je ervoor kiezen hem eventjes in de oven te doen voor een paar minuten, dit hoeft niet uiteraard. Toen ik voor het eerst dit recept maakte had ik de pannenkoek op een rooster gelegd, echter begon de pannenkoek scheurtjes aan de onderkant te krijgen door het gewicht van de topping waardoor er vocht uitliep. Op een bakplaat bakken is dus handiger.
  • (Je kan deze stap doen, maar hoeft niet: bak de groenten eerst even aan in een pan zodat het meeste vocht eruit is. Laat de groenten vervolgens op een stuk bakpapier uitlekken. Door dit te doen kan de pizza minder ‘vochtig’ worden. Ikzelf heb deze stap overgeslagen)
  • Smeer de pesto op de pizzabodem. Leg hier vervolgens de ingrediënten voor de topping op, behalve de rucola. Bak de pizza ongeveer 15 minuten in de oven.
  • Haal de pizza uit de oven en leg een paar blaadjes rucola erboven op
  • Eetsmakelijk!
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s